Sökresultat:
5634 Uppsatser om Computer science - artificial intelligence - Sida 1 av 376
Kommunikation i multiagentsystem
Communication is an important part of any multi-agent system. There are
different ways of communicating and they have different effects on a
multi-agent system. This project describes and evaluates two different ways of
communication, implicit and explicit. To compare the two methods, two
experiments have been executed. The result of the experiments have been
compared and discussed.
"The Machine Made Me Do It!" : An Exploration of Ascribing Agency and Responsibility to Decision Support Systems
Are agency and responsibility solely ascribable to humans? The advent of artificial intelligence (AI), including the development of so-called ?affective computing,? appears to be chipping away at the traditional building blocks of moral agency and responsibility. Spurred by the realization that fully autonomous, self-aware, even rational and emotionally-intelligent computer systems may emerge in the future, professionals in engineering and computer science have historically been the most vocal to warn of the ways in which such systems may alter our understanding of computer ethics. Despite the increasing attention of many philosophers and ethicists to the development of AI, there continues to exist a fair amount of conceptual muddiness on the conditions for assigning agency and responsibility to such systems, from both an ethical and a legal perspective. Moral and legal philosophies may overlap to a high degree, but are neither interchangeable nor identical.
Dynamisk terränggenerering med koppling till spelarhandlingar
Arbetet går genom en metod för simpel terränggenerering med koppling till
spelarhandlingar genom användning av artificiella neurala nätverk..
Virtuella Communities: Sociala faktorer i digitala miljöer
Virtual Communities is an increasingly common phenomenon on the Internet. Most
of the Virtual Communities are operated and maintained on a non-profit basis
with a direction towards entertainment. However, as more state administrated
and commercial services become web-based, we believe that the number of Virtual
Communities with a community-based or commercial direction will increase in a
near future.
In this thesis, we describe our participation in, and studies of, a
number of Virtual Communities with focus on the IRC-channel ?3dfxsweden?. On
the basis of our experiences, we describe the social elements that form the
foundation on which the Virtual Community rely on.
Hör upp!!
In this Bachelor thesis I explore sound and room as elements in design of user
interfaces, both theoretical and practical in a specific application domain, to
identify some of the advantages and disadvantage associated with these elements.
As application domain I studied email clients and their usage at home amongst
students at Blekinge Institute of Technology. In the study I found an activity,
which seems to be highly distributed in the physical room where the user is
located. The activity was notification of email and could take place in an
arbitrary location of the home. I then augmented this activity with ideas from
my theoretical assumption about room and sound.
The result was a rule-based agent for notification of
email, which primarily uses sound as interaction style..
Utvecklande AI - En studie i hur man skapar ett system för lärande AI
AI är något som blir allt viktigare inom dagens spel och får allt högre krav på
att agera mänskligt och intelligent. Detta kandidatarbete undersöker vilken
metod som är att föredra för att skapa en AI som kan lära sig av sina tidigare
erfarenheter. Några av de metoder som undersöks är trädstrukturer, Artificial
Neural Network och GoCap. Genom att skapa en applikation med en av metoderna
samt göra en undersökning på hur AI:n i applikationen upplevdes fick vi
resultat om denna metod var användbar. Utifrån detta diskuteras det ifall andra
metoder hade varit mer effektiva, hur man hade kunnat förbättra AI:n samt hur
framtiden för spel-AI skulle kunna se ut..
Infiltration of Waldheim
"Infiltration of Waldheim" är ett spel gjort av David Lindell (grafik), Andreas
Persson (programmering) och Mathias Jönsson (ljud och musik). Målet vi hade med
projektet var att ha en spelbar bana med minst en vapen typ samt fiender att
eliminera, allt ackompanjerat med pampig musik och en massa ljudeffekter.
Jag kommer i denna rapport beskriva arbetets gång samt reflektera över vad som
har fungerat och vad som varit mindre bra under projektets gång.
Mina planer för spelet var mest att lära mig mera om framförallt AI samt arbeta
mera i 3d. Spelet ska mest vara för mig själv, men med lite putsning och mera
innehåll eventuellt användas vid jobb ansökningar i framtiden..
Business Intelligence : en diskussion om begreppet och fenomenet
Our aim with this thesis was to closer study business intelligence to be able to present an overview of both the concept and the phenomenon. We have also developed a framework that show how business intelligence can be used effectively. We think that our framework can be of help to under-stand the areas which constitutes the core of business intelligence. We think that the framework we have developed is a good basis for the im-plementation of business intelligence in an organisation and that it also can be of help in the daily business intelligence work..
Jämförelse mellan neurala nätverk baserad AI och state-of-the-art AI i racing spel
Denna rapport jämför prestandan mellan state-of-the-art AI-botar i racing
spelet TORCS och en AI-bot
som kör med hjälp av ett artificiellt neuralt nätverk (ANN-bot). ANN-boten, som
implementerades som
en del av arbetet, använder en feedforward arkitektur och backpropagation för
inlärning. Ett separat
program som användes för att träna det neurala nätverket med träningdata som
spelats in från TORCS
implementerades också. Som state-of-the-art AI-botar användes AI-botar som har
använts i en tävling.
De fyra AI-botarna testades på åtta olika banor och data om hur lång tid varje
varv tog och hur snabbt
AI-botarna körde sparades och sammanställdes. Resultaten visar att på banorna
som ANN-boten klarar
av att köra runt så är ANN-boten snabbare än en den långsamaste
state-of-the-art boten, men ANNboten
klara inte av majoriteten av banorna som den testades på.
Multi-Agent-System till brädspel
För att ta reda på hur väl en Multi-Agent-Systems-bot kan stå sig mot andra,
icke-MAS-bottar, så har vi implementerat en bot till brädspelet Arimaa. Botten
är implementerad i C++ och den kan spela mot andra bottar, eller människor,
genom Arimaas officiella hemsida. Syftet har varit att skapa en fullfjädrad bot
som både klarar av att spela korrekt, och att spela bra. För att ta reda på om
MAS är en bra designfilosofi för Arimaa så har vi utmanat ett antal av de
bottar som andra människor skapat och lagt upp på hemsidan. Alla bottarna har
under tiden de legat uppe blivit rankade genom tävlingar och utmaningar och
flera av dessa har tävlat om stora pengar, vilket betyder att människor har
lagt mycket tid på dem.
Trender inom Business Intelligence
Business Intelligence har under de senaste åren vuxit starkare fram och
innefattar nu en hel yrkesroll i gränslandet mellan teknik och företagsekonomi.
Detta syns framförallt inom det företagsekonomiska området och särskilt inom
ekonomistyrningen. Denna uppsats försöker besvara frågorna ?Hur har utveckling
upp till idag av Business Intelligence sett ut?? och ?Vilka trender finns idag
inom Business Intelligence ur ett företagsekonomiskt perspektiv??. Uppsatsen
behandlar inte något specifikt verktyg eller systemleverantör utan har som
utgångspunkt att undersöka trender inom floran av systemverktyg utan att för
den sakens skull gå in på någon specifik lösning.
Business Intelligence historia summeras upp utifrån 60-talet fram till idag och
ett antal trender presenteras i punktform.
Webbased Timereport system
Webbaserat Tidrapporteringsystem.
Omvärldsbevakning : Hur långt räcker utbildningen i biblioteks- och informationsvetenskap?
The information market is constantly changing. With new and improved information technology more people get access to more information faster. However, the number of people educated to handle information also increases. Business intelligence has for a long time been a well-known tool for companies to be competitive. Because of the increased access to information the competition between companies has intensified and more people have become aware of the advantages of business intelligence and how it can help them compete.
Uppdelning av ett artificiellt neuralt nätverk
Artificiella neurala nätverk (ANN) har många användningsområden inom
datavetenskap. Några av dessa är mönsterigenkänning, robotik, processkontroll,
optimering och spel. Detta examensarbete kommer att handla om hur en alternativ
lösning på den traditionella arkitekturen av hur ett neuralnät kan se ut. Jag
kommer att undersöka om man kan ta ett stort och komplext neuralnät och bryta
ned detta till mindre neuralnät utan att förlora kvaliteten på botarna i en
spelmiljö kallad Open Nero. Detta för att försöka minska beräkningshastigheten
av neuralnäten och förhoppningsvis även göra så botarna lär sig ett bra
beteende snabbare.
Mitt examensarbete kommer att visa att min lösning av arkitekturen för ett
neuralt nätverk inte fungerar speciellt bra då botarna inte lärde sig
tillräckligt fort.
Webbdesign för iPhone
Detta kandidatarbete utgår ifrån vilka aspekter som är viktiga att tänka på när
man anpassar av en webbsida till en mobil enhet och de problem som uppstår när
en
webbsida skalas ner till en låg skärmupplösning. Vi har behandlat
användarvänlighet, designprinciper, grafiska element och tekniska aspekter för
att svara på problemformuleringen. Slutsatsen vi kommit fram till är ett antal
punkter inom områdena ovan..